Rødgrønn forakt for lokaldemokrati

e8I de siste dagene har vi opplevd et siste snev av rødgrønn desperasjon. Miljøverndepartementet vil nå gripe inn fordi rødgrønne stortingsrepresentanter er misfornøyde med trasévalget til kommunestyret i Tromsø. Historikken er at det har vært en lang debatt om østre eller vestre alternativ. Først ble østre trasé valgt, deretter ble vestre valgt (i 2009), men da reguleringsplanen for vestre trasé ble behandlet i april 2012 valgte et stort flertall av det nye kommunestyret  (27 (V+H+Frp+Krf+SV) mot 16 stemmer (Ap+Sp+Rødt+MDG)) følgende:

  1. Forslag til reguleringsplan 1754 for E8 Sørbotn – Laukslett godkjennes ikke.
  2. Kommunestyret ber Statens vegvesen fremme reguleringsplan for ny trase E8 på strekningen Laukslett – Sørbotn i henhold til østre trase. Dette for å ivareta de trafikale forholdene vedrørende strekningen Fagernes – Lyngseidet og eventuell tunnelløsning i området Nordbotn-Tromsdalen.
  3. Kommunestyret ber Statens vegvesen lage en overordnet og helhetlig utbyggingsplan for E8 i Tromsø kommune. Planen skal inneholde kostnadsoverslag og prioriteringsliste for hver delutbygging, herunder også eventuell tunnelløsning i området Nordbotn – Tromsdalen.

Det er et stort flertall i kommunestyret for østre trasé, og det vil det sannsynligvis være nesten uansett fordi alle de borgerlige partiene og Tromsø SV ønsker det. Disse partiene ser trasévalget i et større perspektiv og hvordan det kan harmonere med langsiktige veiløsninger som Ullsfjordforbindelsen og en eventuell fremtidig Tindtunnell. Derfor virker den statlige overkjøringen ekstra provoserende.

Det største paradokset er likevel hvordan stortingskandidat for Troms SV, Torgeir Knag Fylkesnes, og statssekretær fra SV Ellen Øseth (fra Tromsø), skryter over hvordan de nå overkjører lokaldemokratiet og sitt eget lokalparti. SV viser at de egentlig er like opptatt av sentralstyring som Arbeiderpartiet og mener at avgjørelser tas best i Oslo.

Det verste med denne saken er likevel hvordan Irene Lange Nordahl (Sp), nok en gang har brukt sin stortingsposisjon til å undergrave Tromsø og Troms. Hun har tidligere brukt sin posisjon til å ødelegge RDA-ordningen. Denne gangen er det arbeidet med ny E8 som skal ødelegges. Hvilke positive saker har hun levert for Tromsø i løpet av sine fire år på Stortinget? Hun har stort sett brukt sine kontakter med Sp-topper i regjeringen til å ødelegge for Tromsø og fylket. Nå er det valg om bare 5 dager og jeg håper virkelig at utjevningsmandatet fra Troms går til Irene Dahl (V) enn til Irene Lange Nordahl.

Heldigvis er det flere velgere som er enig med meg her. Som Evy Wilhelmsen fra Ramfjord sa på TV2-nyhetene i går: – Jeg synes ingenting om dette. Et rent Sp-show, jeg håper dere får minst mulig stemmer her i Ramfjorden.

2 kommentarer

Filed under Ukategorisert

2 responses to “Rødgrønn forakt for lokaldemokrati

  1. Men här är vi inne på ett demokratiskt problem som är mycket större än lokaldemokratin i Ramfjord och Tromsø. Här kommer vi faktiskt in på något som är ett riksintresse i Norge. Observera att mitt inlägg inte tar ställning för något som helst alternativ. Däremot påpekar jag några fler demokratiska problem än Jonas tar upp.

    Så vill jag också påpeka att jag är en utlänning som enligt Norsk tradition egenligen inte borde vara meningsberättigad men nu har jag trots allt 30 års fartstid i just Tromsø så jag tar mig friheten att anse något.

    Som jag ser saken är den stora infartsvägen till Tromsø inte bara en fråga för lokaldemokratin i Ramfjord. Det är en fråga som berör hela nationen därför att detta är huvudvägen in till en av landets största städer. Därmed kan den inte heller bli en fråga för lokalt bygdekrångel. Åtmindstone inte till den nivå som man nu har fört detta.

    Som jag skriver ovan har jag varit här i 30 år och i alla dessa år har man diskuterat hur den här vägen skall byggas. Alla – absolut alla – är ense om att en ny väg är viktig. Men man är inte ense om var vägen skall gå. I praktiken betyder detta att man har krånglat i 30 år utan att komma överens om hur bygget skall ske. Under tiden har man inte byggt en enda meter väg. Däremot har man fattat ett antal beslut – som har rivits upp efter nästa val. Och det finns inte något som talar för att ett nytt beslut inte heller kommer att få samma öde efter nästa demokratiska korsväg.

    Det finns alltså inte något som säger att det inte kommer att bli ytterligare 30 års krångel utan att man bygger en enda meter väg. Därmed har lokaldemokratin helt enkelt spelat sig självt över sidan. Det nationella samhällsintreset måste slå igenom. Någon måste peka med hela handen och se till att det byggs en ny väg. Sk***t samma var vägen kommer att gå. Vi kan inte vänta 30 år till på en ny väg. Med nya överklaganden, nya ombeslut, nytt bygdekrångel och ………

    Vi som inte bor i Ramfjord – och vi är trots allt en absolut majoritet både i Norge, Troms Fylke och i Tromsø kommune – kräver ny väg NU. Inte om 10, 20 eller 30 år sedan saken har gått i «omkamp» många gånger till. Och vi ger ärligt talat fanen i var vägen går – bara det blir en väg.

    Och det är DU – Jonas – som är en av våra valda representanter som för omväxlings skull måste visa handlingskraft. Det är inte demokrati att driva ett system där varje beslut omprövas och förändras efter nästa val. Det är brist på handlingskraft.

  2. kan dette stemme da? Det sier at du møtte deg selv i døra her – og det med et brak:http://debatt.nordlys.no/article/tromso-byen-der-politikerne

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s