Frp på bomtur

Frp vil ha bedre veier, men vil ikke ha bompenger. Det er nesten et umulig dilemma.

Frp er helt på bomtur med sin politikk om å være prinsipiell motstander av bompenger. I dag kan man lese at Siv Jensen bli advart av sine partifeller om å stå på hardt på partiets prinsipielle motstand mot bompenger. I forhold til dagens forhold vil en gjennomføring av Frps bompengepolitikk i realiteten være å skyve regningen for ny veibygging, samt drift og vedlikehold av veinettet fra bilistene til kollektivpassasjerene, syklistene og fotgjengerne (resten av skattebetalerne). Ikke bare er det dårlig miljøpolitikk, men det er fryktelig urettferdig og dårlig samfunnsøkonomi. Det er samfunnsøkonomisk fornuftig at brukere er med å finansiere tjenester (there is no such thing as free lunch). I dag finansieres ca. halvparten av veiutbyggingen av bilistene, den andre halvdelen finansieres over skatteseddelen.

Et annet element som man heller ikke kan forbigås i stillhet er at det å fjerne bompengefinansiering vil ha en fryktelig dårlig omfordelingseffekt. Skattebetalere i Nord-Norge vil få ansvar for å finansiere fire felts motorveier på det sentrale Østlandet. I tillegg er det dessverre slik at det er de med dårligst råd i samfunnet som oftest reiser kollektiv, sykler eller går til fots. Deres skattepenger skal nå tydeligvis være med å finansiere nye veier for de som har råd til å kjøpe bil. Etter min mening blir dette helt feil.

For å illustrere de reelle politiske utfordringene i lokaldemokratiet kan jeg bruke situasjonen i Tromsø som eksempel (jeg vet at stortingspolitikere for Frp ikke vil forholde seg til realiteter, men det er faktisk i lokalsamfunn folk lever livet sitt). Jeg tror alle er enige om at veistandaren er under en hver kritikk, som f.eks her i Ersfjordbotn. Det er dårlig næringspolitikk og dårlig miljøpolitikk. Tromsø kommune har imidlertid 0,- til vedlikehold av veibanen. Hva skal man gjøre? For å løse dette bør man bruke mer på en bedre og billigere kollektivtrafikk, samtidig som man må ha et titalls millioner for å drive med vedlikehold, reasfaltering o.l. Etter min mening er det fire alternativer for å få finansiert dette:

A: Ikke gjøre noe. Det er alltid et alternativ…. Sansynligvis er det dette som lokale Frp-politikere må gjøre fremover og håpe på et mirakel fra oven (les regjeringen)

B: Kutte i andre velferdstjenester (primært skole og helse). Det er åpenbart et insparingspotensiale der, men er usikker på om all innsparing skal/bør brukes på veg jmf. min argumentasjon i begynnelsen av blogginnlegget.

C: Øke eiendomsskatten. Ap har allerede økt den med 47 prosent i 2010 og det er ikke akkurat populært eller rettferdig (jmf. innledning).

D: Øke brukerbetaling enten gjennom å øke drivstoffavgiften eller en form for bompengesystem.

Personlig vil jeg nok gå for en kombinasjon som legger mest fokus på D, men også inneholder litt B. Frp mangler total troverdighet fordi de er i mot alle alternativene. Det er Frp-politikere som roper høyest om dårlige veier, men landsmøtet har nå kneblet muligheten for alle lokale Frp-politikere til å gjøre noe med problemene lokalt. Jeg er spent på hvordan mine kollegaer i Tromsø Frp vil forholde seg til den dårlige veistandaren i Tromsø?

About these ads

6 kommentarer

Lagret under Økonomi, Næringsliv, Samferdsel

6 Svar til “Frp på bomtur

  1. Tomas Bakken

    du glemmer et viktig barn hos FRP.

    SENTRALISERING!

    FRP vil fjerne mange småkommuner med sitt enorme byråkrati. Der kan man spare mer enn nok penger til å håndtere både veiproblematikken og helsekøene i Norge. Alt for mange FRP motstandere har ikke sett helheten iFRP sin politikk og spiller seg ut på sidelinjen med sine kommentarer, slik som Jonas Stein Eilrtsen!

  2. arve

    Småkommuner har ingen enorme byråkrati. Det er forbeholdt de større kommunene.
    Dersom du tar deg tid til å lese statestikkene fra SSB vil du finne ut at lønnsnivået og antall papirflyttere er større jo større kommunene er pr 1000 innbyggere.

    En har også funnet ut at den optimale kommunestørrelsen er 15 – 25 tusen innbyggere.

    Men vi vet jo alle at frp bare har teorier som aldri har vært prøvd i praksis og at flertallet av befolkningen håper at den heller aldri vil bli prøvd

  3. Steffen

    Jeg er veldig enig i mye av det su sier her, og vil bemerke at jeg er veldig for finansiering av vei gjennom bensinavgift. Mange vil si at bensinen er alt for dyr, der stiller jeg meg uenig; den er alt for billig.

    Ved å finiansiere det gjennom bensinprisen vil de som kjører mest også betale de største summene. I tillegg vil det stimulere til mindre unødvendig kjøring og investering i mer miljøvennlige biler.

  4. Per

    Dette blir for dumt.
    Bompenger er umoralsk på flere plan, og en fjerning av bompengene belaster ikke skattebetalere og kollektivttrafikk som du skriver.
    Bilistene betaler per i dag nesten 30 milliarder mer per år i avgifter (engangsavgifter, drivstoffavgifter og mva. på disse igjen) enn det som legges ned på veibygging og veivedlikehold. Så forholdet er stikk motsatt av det du hevder.

    Derfor er det også umoralsk å kreve betaling av bilister for noe de allerede har betalt overpris for.

    Det blir som om du går på en kafeteria, plukker til deg mat og betaler den i kassa.
    Når du har spist, får du en regning på maten du allerede har betalt, og du må betale på nytt for å forlate kafeteriaen.

  5. Hayate

    FRP er det viktigste partiet vi har i Norge i dag. At de ikke er regjeringsmateriale er annen ting, men vi trenger FRP Laaaaaaaaaangt mer enn fks. sv eller «rødt», kystpartiet osv. Moderasjon er viktig i det politiske landskapet, og derfor trenger vi et radikalt parti som FRP til å balansere ut de andre partiene, som mange er daterte (sp, krf, rødt) eller mangler identitet og konkrete standpunkter (ap, sv,V). FRP er partiet som skyter fra hofta og bommer en del, men en gang i blant treffer de midt i blinken. Alle vet jo at FRP politikk har en tendens til å bli nedstemt nettopp fordi FRP legger det frem, for senere å bli tatt opp av fks. arbeiderpartiet og fremlagt som deres eget forslag. Er enig med partiets skepsis hvis det faktisk er så at Siv Jensen prøver å moderere FRPs politikk for å appelere til et bredere spektrum. Vi trenger virkelig ett parti som er skamløst nok til å disktuere tabuer og stille spørsmål som andre ellers ikke tør, som fks. innvandringspolitikk, miljøpolitikk, norsk u-hjelp, osv. Mens jeg ikke kan si meg enig i mange av FRPs standpunkter, er poenget at de provoserer til debatt, spesielt med temaer lomme-Jens ikke liker å snakke om. Lenge leve FRP i opposisjon, dere gjør en god jobb!

  6. Per: Jeg skjønner ikke hvorfor bompenger er umoralsk. Hvis du synes det er kjipt med bompenger, selg bilen din. (Ja, jeg vet at det ikke er ett alternativ for noen, men de fleste bruker bil kun på gammel vane.)
    Det var ingen som prøvde å lure deg til å tro at det var gratis å ha en bil når du kjøpte den.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s