Takk for flotte år i Unge Venstre

jonasbursdagKjære gode venner i Unge Venstre

Etter mye tenking frem og tilbake, har jeg i dag informert lederen i valgkomitéen om at jeg ikke ønsker noen sentrale tillitsverv i Unge Venstre etter høstens landsmøte. Jeg har derfor lyst til å takke for meg og mine 4 år med sentralt arbeid i UV. Jeg har vært direktevalgt landsstyremedlem, sentralstyremedlem, generalsekretær og nå 1.nestleder.

Det har vært en utrolig flott tid, men all good thing’s must come to an end. For min egen del har det blitt slitsomt i lengen å reise så mye mellom Tromsø og Oslo. Jeg har også vært med på å få gjennomført mye spennende politikk i Tromsø, og jeg gleder meg vanvittig til å jobbe med utformingen av landets desidert beste miljø- og samferdselspolitikk. Vi har fylt opp verktøyskapet (gjennom vegprising) og står nå startgropen for å gjøre Tromsø til et utstillingsvindu for nye gang- og sykkelveier, ny og billigere kollektivtrafikk.

Jeg har lenge følt på dette dilemmaet mellom Tromsø og jobbe for UV sentralt. Før hellet jeg kanskje 55% mot å jobbe for UV sentralt, men de siste månedene har fått prosentene til å bikke andre vei. Jeg har fått gjennomført starten på tidenes samferdselsreform og det er interessant å jobbe med utviklingen av en by som jeg er utrolig glad i.

Det er mye som jeg i samarbeid med andre gode folk i UV er stolt over å ha fått til. Men her er noen av mine høydepunkt i UV:

UV-skolen trinn 3&4 Vi fikk UV-skolen trinn 3 opp igjen på beinene og har nå nettopp arrangert UV-skolen trinn 4 for andre gang. Tilbakemeldingene er veldig positive og det er viktig for å skolere medlemmene våre.

Venstres stortingsvalgprogramkomité Jeg er ufattelig glad for tilliten om å være UVs representant i stortingsvalgprogramkomité. Jeg lærte vanvittig mye av de andre medlemmene og våre diskusjoner. Men jeg følte også at jeg gjorde mye og fikk gjennomslag for mye UV-politikk. Jeg er spesielt stolt over å ha skrevet mesteparten av et eget kapittel om informasjonssamfunnet og kapitlet om individ og stat.

Unge Venstres program Det ble mye debatt rundt utkastet, men spesielt i samarbeid med Anne Solsvik fikk vi konsolidert UV på en veldig god og klar liberal linje.

Ryddejobb som generalsekretær Var tre måneder generalsekretær og jobbet dag og natt for å rydde opp i underskuddsøkonomien. Sammen med Morten Hagen og andre klarte vi å berge UVs økonomi. Jeg lå nesten langflat den jula og gleder meg til å starte sommerferien for å bli helt restituert.

Landsmøter i Venstre Både 2008 og 2009 landsmøtene var veldig morsomme. Hadde skrevet utkastet til uttalelse om friere innvandring som ble vedtatt i 2008 og om digitale borgerrettigheter i 2009. Selv om 2009 var et litt skuffende siden Venstre endte opp med hei til EU, istedetfor Ja til EU, var det morsomt å vinne debatten mot nestleder i transportkomitéen på Stortinget, Borghild Tenden, om påbud om miljøvennlig teknologi i alle nye biler fra 2015.

Reise i UV-land Mange flotte reiser til lokallag og fått sett masse av landet, og litt av utlandet. Det var gøy for en gangs skyld og få besøk av Sveinung, Fabian og Haakon i påska, mens vi skrev en knaillgod debattperm, som vil bidra til at Unge Venstre gjør et strålende skolevalg.

Tilslutt har jeg lyst til å takke mange av de gode menneskene og gode vennene som jeg har fått gjennom å arbeide i Unge Venstre. Jeg gleder meg til å se mange av dere igjen på sommerleir og dette vil ikke være det siste dere ser av meg. Jeg har tenkt å jobbe masse med politikk fremover i Venstre og prøve å gjøre mitt bidra til at Norge blir litt mer liberalt!

Lykke til Anne & co med et utrolig viktig arbeid for et mer liberalt Norge!

Jonas

8 kommentarer

Filed under Unge Venstre

8 responses to “Takk for flotte år i Unge Venstre

  1. Tusen takk tilbake! Regner med at jeg snakker på vegne av hele UV-familien når jeg håper du ikke blir borte for godt:) Vi trenger deg videre, om enn ikke i noe sentralt verv i UV.

    Dette kom ganske overraskende på meg, men jeg skjønner at du ønsker å være Joker-Nord på heltid.

    Igjen: Tusen takk tilbake!

  2. Flott innsats. Kanskje litt tidlig å takke for seg før valgkampen – jeg regner jo med du skal være LITT med der?😉 Men i alle fall, flott at du prioriterer å være voksen hjemme.

  3. Elin

    Har nettopp mældt meg inn i UV..og dt e ganske morsomt..har fått hørt mye om dæ ( positive ting altså)

    Lykke Til Videre

  4. Takk for hyggelige kommentarer fra alle. Det setter jeg stor pris på;)

  5. Rene

    Venstre? = Harry ?=
    Sponheim logrer kun for pengene. Ikke for velgerne sine.

  6. Ingebjørg

    Lykke til videre med arbeidet, stå på mht miljø…

  7. Anonym

    meld deg inn i FRP….

  8. Kommer nok ikke til å melde meg inn i Frp, nei;) Trives ufattelig godt som Venstre-politiker;)

Legg igjen en kommentar

