Hva bør skje med Visit Tromsø?

Tromsoe-Porten-til-Ishavet_largeHovedfokuset i Tromsø-politikken de siste ukene har vært Visit Tromsø skandalen. 2,5 millioner var ikke bokførte og selskapet hadde mistet egenkapitalen i 2006 og drevet med store underskudd. Som medlem i kommunestyret, som eier 62% av Visit Tromsø, har jeg vært uviten om dette.

Vi ble først orientert av ordføreren i kommunestyremøtet 17.juni. Da reddet vi selskapet med å gi dem støtte på 750 000,- fra overskuddet til Tromsø Parkering KF. Jeg var i tvil da, men ble forsikret av ordfører Hausberg om at nå var alt på bordet. To dager senere ble det klart at millionregninger var blitt borte. Formannskapet hadde ikke noe annet valg enn å slå selskapet konkurs 25.juni. Da foreslo Ap å opprette et nytt selskap etter generalforsamlingen. Venstre stemte i mot og forslaget ble ikke vedtatt. Nå kommer saken opp i morgendagens formannskapsmøte.

Jeg tenker i utgangspunktet at byen trenger et turistkontor og informasjonssted, men begynner å bli mer og mer usikker på om Tromsø kommune bør være eieren. Tromsø kommune bør ihvertfall ikke eie et selskap som Visit Tromsø utviklet seg. Anne Berit Figenschau, som i april ble ansatt som ryddejente i Visit Tromsø, har uttalt at offentlige tilskudd ble en sovepute. Jeg er enig med henne, og er skeptisk til at det er Tromsø kommune som skal ha ansvar for å drive markedsføring av lokale bedrifter. Det er kanskje noe de burde klare selv? Det eneste man kan vurdere er at Tromsø kommune skal eie turistkontor. Det akn være gode argumenter for det, men er skeptisk til kommunalt eierskap. Kanskje kommunen heller burde gi et tilskudd til et selskap eid av næringsaktørene selv? Eller kanskje turistinformasjon rett og slett ikke er en offentlig oppgave?

Hva mener du? Har du noen gode råd til Tromsø Venstres kommunestyregruppe?

17 kommentarer

Filed under Næringsliv, Tromsø

17 responses to “Hva bør skje med Visit Tromsø?

  1. Anette

    Det er absolutt ikke nødvendig med et kommunalt turistinformasjonsselskap mener nå jeg. Det er fullt mulig å drive vellykkede reiselivsselskaper som faktisk også går i pluss!
    Kommunen burde heller gi støtte til private aktører som fremmer Tromsø som turistdestinasjon, og som ikke bare bruker penger på ‘usynlige prosjekter’.

    Hva med en pott til reiselivsprosjekter som private næringsaktører kan søke om?

  2. Roar Sollied

    Vitsen med reiselivsselskap er jo å samle ressursene til et felles markedsføringsløft, ikke å spre dem for at hver skal drive for seg. Dermed er det viktig at eventuelle off midler samles til et fellesløft. Kommunen trenger ikke være medeier hvis næringslivet klarer dette alene.

  3. Ida Sagberg

    Når det gjelder drift av turistinformasjonen tror jeg det er viktig å bestemme om den i seg selv trenger å være del av et større reiselivsselskap.

    Visit Tromsøs viktigste funksjon, etter min mening, har vært å drive turistinformasjonen, selv om den har vært bare en liten del av det selskapet har foretatt seg. Hadde den vært hovedfokus for bedriften, ville det kanskje ikke gått som det har gått.

    Turistinformasjonen skal kunne gi nøytral og god informasjon om Tromsø og det byen har å tilby, på en slik måte at de besøkende føler at de får en god oversikt over alle sine alternativer. Dette kan være verdt å tenke på når det gjelder eierskap. Vil tjenesten påvirkes av eieren når det gjelder hvor nøytral informasjon som gis og hva som vektlegges og blir forsøkt solgt? Om ikke kommunen skal gå inn som eier av et nytt reiselivsselskap, så kanskje bare for turistinformasjonen?

    Uavhengig av eierskap, bør noe gjøres raskt. Går Tromsø uten turistinformasjon vil det i stor grad ramme næringslivet og da spesielt de som kanskje ikke er så synlige for de besøkende uten en kvalitetsbevisst turistinformasjon som kan sende folk i rett retning. At de besøkende kommer til stengt dør, om enn bare i noen uker eller måneder, vil få langvarige konsekvenser for byens omdømme som destinasjon. Evig eies kun et dårlig rykte…

  4. Aina Larsen

    Jeg er enig i mye av de Ida sier. Visit Tromsø har tatt på seg mange forskjellige oppdrag og har brukt ressurser på prosjekter som kanskje ikke har gitt mye avkasting. Og har mistet litt fokus på det som er et turistkontors hovedfunksjon, nemlig å gi god og nøytral informasjon om det byen har å tilby, som Ida sier. Det er for eksempel betenkelig at Visit Tromsø ikke hadde noen oppdatert oversikt om hva som skjedde i byen av arrangement som konserter, teater, utstilinger etc. Alle andre byer har det. Når jeg reiser med flytoget fra Gardermoen får jeg en kjapp oppdatering om dagens arrangement i på skjermen av Visit Oslo. Næringslivet har tapt millioner på at tilreisende ikke har kunne orientere seg i det rike kulturtilbudet som finnes her.

  5. Haugvik

    Det som er helt klart for både VT og andre offentlige destinasjonsselskaper, har for mye «samrøre» av forskjellige oppgaver.

    Vi ser at i stadig større grad har tilsvarende organisajoner rundt om i verden delt oppgavene noe anderledes. Det offentlige har, og skal ha, ansvar for lokal turistinformasjon, regionale prosjekter mv.

    Men den private delen av reiselivet er de eneste med tilstrekkelig kompetansefor å kunne ta produktmarkedsføringa.

    Da må man altså først kalrgjøre hvilke oppgave Visit Tromsø-regionen skal ha.
    Skal de ha ansvar for lokal turistinformasjon, regionale prosjekter, regionsmarkedsføring så er det kommunen som bør sitte med styringa.

    Er det derimot produktmarkedsføring (spesielt internasjonalt) som er hovedoppgaven, så MÅ næringa selv ha den fulle kontrollen.

    «Ja takk, begge deler» går altså ikke …

  6. Takk for gode innspill og tips.

  7. Du har helt rätt i att Tromsø måste ha ett turistkontor.

    Men du har också helt rätt i att det inte bör ägas av Tromsø kommun. Den trista verkligheten är nämligen att mina 20 år här i byen har övertygat mig om att kommunen inte bör driva något som helst.

    Problemet i Norge är att de röd-gröna har en religiös attityd till den frågan, en attityd som är radikalt annorlunda än den som de Svenska sossarna har haft de senaste 20 åren. Och ditt parti har valt att garantera att det även efter stortingsvalet blir en eller annan form av Ap-dominerad regering med resultat att allt skall drivas av det offentliga även i framtiden.

    Vilket i sin tur innebär att vi knappast kommer att få ett fungerande turistkontor i framtiden heller. Såvida inte de privata företag som lever på turism griper in och tar över verksamheten utan kommunal inblandning men med kommunalt stöd.

  8. Claus: Jeg kan garantere at Venstre ikke vil støtte den økte statliggjøringen av samfunnet som de rødgrønne driver med. Hvis det er flertall for de partier som ønsker å bruke skattebetalernes penger smartere i Tromsø kommune eller på Stortinget, så vil V være med på et slikt flertall!

  9. Vad du nu säger står i kontrast med den politik som ditt parti lägger upp till på riksplanet. Herr Sponheim har gjort det klart för väljarna att det inte blir en icke-socialistisk regering även om det blir borgerligt flertal.

    Ergo måste det bli en regering där AP är inblandat på ett eller annat sätt (såvida det inte inträffar ett veritabelt valskred).

    Vilket innebär att den nuvarande politiken kommer att fortsätta. Alldeles oavsett vad Venstre måtte anse.

  10. Dagens regjering har også hatt eventyrlige inntekter over statsbudsjettet til disposisjon, men har likevel ikke prioritert det som er viktigst: Miljø, kunnskap og hjelp til dem som trenger det mest. Fornyelsen i offentlig sektor har stanset opp, og den rødgrønne regjeringen har vist en konsekvent negativ holdning til privat eierskap og gründervirksomhet som skal skape framtidas velferd. For Venstre er det derfor avgjørende at den rødgrønne regjeringen blir byttet ut.

    Her Venstres landsmøte uttalelse: http://www.venstre.no/politikk/lm2009/20277/

  11. Du säger att det är avgörande att den rödgröna regeringen bytes ut. Men samtidigt har ditt parti indirekt ställt upp som en garant för att det inte skall bli en annan regering. Därför att ni inte vill ta i det största icke-socialistiska partiet med tång en gång.

    Detta innebär i klartext att om inte Venstre och KrF tillsammans får si så där 25 procent av väljarna så blir det lik förbannat en AP-regering. En röst på Venstre är alltså liktydigt med en röst på AP. That´s it.

  12. Anders

    Dette er bare trist, Claes Thure. Du har tydeligvis ikke lest noe av det Jonas skriver eller Venstre har vedtatt. Venstre er et borgerlig parti og ønsker borgerlig regjering, men Frp er ikke et borgerlig parti.

  13. Problemet är inte vilken politik Venstre önskar föra. Det ligger i att partiet effektivt har blockerat möjligheterna till att bli av med AP som ledande part i en ny regering. Därför är en röst på Venstre liktydig med en röst på AP vid just detta val.

  14. Claes. Jeg gjentar for siste gang: For Venstre er det derfor avgjørende at den rødgrønne regjeringen blir byttet ut.

    Her Venstres landsmøte uttalelse: http://www.venstre.no/politikk/lm2009/20277/

  15. Tilbaketråkk: Hva bør skje med Kulturhuset? « Jonas Stein Eilertsen

  16. Knut Hansvold

    Som tidligere ansatt i Visit Tromsø har jeg et par innspill her:
    * Du sier at Anne Berit mente at offentlige tilskudd var en sovepute. Jeg tror nok det var RDA-tilskudd osv. som var problemet, ikke kommunale tilskudd til turistkontoret. Tror nok det var det ABF mente.
    * Å gi 60 000 turister gratis informasjon og bykart koster faktisk penger. Man må aldri bli forledet til å tro at å svare på e-poster, brev og telefoner fra turister, samt betjene dem over skranke noen gang kan bli et overskuddsfenomen. Å drive en nettside folk vil bruke er heller ikke gratis.
    * Tromsø kommune har så lenge Visit Tromsø har eksistert fått mye gratis: Salg av guidetjenester har i stor grad finansiert både turistinformasjon og den mer beslipsede delen av virksomheten (salgsreiser og denslags). De siste årene har imidlertid Visit Tromsø blitt utkonkurrert av privat guideformidling og div. eventbyrå. Disse trenger ikke bruke halve tida si til å betjene folk gratis, så de leverer selvfølgelig bedre tjenester enn Visit klarer å levere.
    * Om du ble overrasket over tingenes tilstand i Visit Tromsø, kan jo det ha sin årsak i din manglende interesse for selskapet. Enhver seriøs granskning av selskapet ville vist hvor dårlig det sto til.

    Ærbødigst.

  17. @Knut Hansvold: Takk for gode innspill. Og ikke minst takk for litt innspill fra innsiden.

    Som du også selv påpeker så er det en viktig jobb som Visit Tromsø gjør, og en hver by med respekt for seg selv må ha et turistkontor. Den interessante debatten er hvilken finansieringsnøkkel man ønsker å ha for selskapet. I hvor stor grad skal man bruke skattepenger på turistinformasjon og i hvor stor grad skal næringslivsaktørene finansiere turistkontoret?

    Jeg mener at det offentlige burde finansiere en del av turistinformasjonen, men det er avgjørende at den offentlige finansieringen går til nettopp turistinformasjon, og ikke alle andre prosjekter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s