Heia Fogh!

Anders Fogh RasmussenTyrkia fastholder visstnok sin motstand mot Anders Fogh Rasmussen som ny generalsekretær i NATO. Ny generalsekretær skulle visstnok være klart i går kveld, men det er ennå ikke kommet noe. Grunnen til at Tyrkia er skeptisk til Fogh, er at har kjempet mange gode liberale kamper. Han forsvarte ytringsfriheten ved å tillate en kurdisk kanal å sende fra Danmark og i 2006 forsvarte han Jyllandspostens rett til å tegne karikaturer.

Den norske regjering støtter også Fogh. – Han har lang erfaring, han er en nordisk kandidat, og da er det er naturlig for Norge å støtte en nordisk kandidat, sa Stoltenberg. Jeg hadde selvsagt håpet på mer entusiasme fra regjeringen i forhold til Foghs kandidatur. Men med denne regjeringens frynsete forhold til prinsipielle spørsmål og spesielt ytringsfrihet, kunne man kanskje ikke vente noe annet.

I fjor sommer var jeg på landsmøtet til Venstres Ungdom (vårt høyrevridde søsterparti i Danmark). Det var en veldig interessant tur. Men da fikk jeg også mulighet til å høre en tale fra Fogh og senere på kvelden fikk jeg anledning til å snakke noen ord med Fogh. Han er utvilsomt en av de store statsministerene i moderne nordisk historie. Han har vunnet 3 valg, til tross for at han til tider har tatt kontroversielle avgjørelser som å gå inn i Irak og gi et sterkt forsvar av Muhammed-karikaturene. Jeg tror utvilsomt at han er rett mann for NATO. Forsvarsalliansen trenger en sterk leder som evner å ta tøffe avgjørelser og som er glad i de liberale demokratier. Derfor sier jeg; heia Fogh!

———————

Nå er det forøvrig bekreftet at Fogh blir ny generalsekretær. Gratulere!

4 kommentarer

Filed under Forsvar

4 responses to “Heia Fogh!

  1. Med respekt å melda, Jonas: Representerer Fogh Rasmussen det liberale?

    Danmark har i Fogh Rasmussen sine regjeringsår innført to reglar som er nye: 24-årsregelen for ekteskap med utanlandske statsborgarar og regelen om at ein må bu sju år i Danmark for å få fulle rettar til velferdsordingane i Danmark.

    Eg ser også at du hyller Fogh Rasmussen si handsaming av karikatur-striden. Gløym i så fall ikkje at han gjorde ein diplomatisk tabbe då han i november 2005 nekta å møta ambassadørane frå landa i Midt-austen. Hadde Fogh sagt ja til å møta ambassadørane, tyder mykje på at karikaturkrisa hadde vore unngått!

    Fogh Rasmussen kjem utvilsomt til å bli ståande i dansk og nordisk historie. Han kjem til å bli hugsa for sin illiberale integreringspolitikk og si ignorering av klimautfordringa i dei åra me endå hadde ein sjanse til å løysa den.

    På tida å leita etter eit anna førebilete?

  2. AC/DC

    Ja da, det var tabbe å ikke møte muslimene den gang, men å måtte bo 7 år i Danmark før man kan dra nytte av velferdsordningene der synes jeg er en utmerket idè, slik skulle vi ha det i Norge også, så hadde vi kanskje hatt færre snyltere som vet at Norge er et lett land å melke for penger.

    Dessuten, med så mange tvangsekteskap som er blitt avdekket, er det ikke dumt å prøve ut en slik lov (24 års grense for «henting» av ektefelle). Jeg er selv gift med en utlending, og jeg er utrolig glad for at jeg var over 24 da vi giftet oss!

    Tyrkia er blitt et mer og mer «lukket» land. Det er stor fremgang i ekstrem muslim tankegang dessverre. De vil gjerne være både medlemmer i EU (Gud forby!!) og i Nato hvor de kan bruke sin vetorett. Grekerne vet godt hva de gjør når de ikke vil ha Tyrkia med i EU.

    Den nåværende tyrkiske regjeringen har tatt store skritt tilbake når det gjelder kvinners rettigheter i samfunnet. Koranen er igjen like viktig som landets lover, hijaben er på vei tilbake etc. etc.

    Mange nordmenn skal på død og liv forstå disse landene for enhver pris, glem det! Forståelse og aksept MÅ gå begge veier ellers kan det ikke fungere. De krever full respekt og forståelse for sitt syn og sine handlinger, men viser ikke tilsvarende tilbake.

    Jeg bor heller ikke i Norge, men i min manns hjemland, og er sjokkert over hvor lite nordmenn egentlig vet om andre lands oppfatning og respekt for (nord)europeisk tankegang og handlinger.
    De aller fleste respekterer IKKE andre enn de som har samme mening som dem selv, og i tillegg synes de samme folkene at vi er en gjeng med tosker som ikke har skjønt at vi blir brukt.
    Trist, men sant.
    Nå får jeg vel kommentarer på at jeg er både rasist og ikke har fått med meg noenting, men det er nok heller slik at dersom man ikke selv har bodd og levd bland «de andre» en god stund, så bør man være tilbakeholden med å tro man vet alt.

  3. Du kan godt meina at både 7 års- og 24-årsregelen er god politikk AC/DC, poenget mitt er at det ikkje er liberal politikk!

  4. Jonas

    Jeg er ikke enig med Anders Fogh i alle inneriksprioriteringer. F.eks. i innvandringspolitikken ligger jeg langt unna Fogh (og resten av dansk politikk)

    Men jeg har stor respekt for hans utenrikspolitiske linje. Hans engasjement både for EU og NATO som viktige institusjoner for å bevare fred, sikkerhet og demokrati.

Legg igjen en kommentar

