Lundteigen – et gufs fra fortiden

lundteigenJa, jeg tenker selvsagt på Per Olaf Lundteigen. Norges mest reaksjonære politiker. Nå har han vært ute og vil frata øst-europeere som har arbeidet i Norge dagpenger. Dette vitner om et menneskesyn som jeg trodde vi var kvitt for lenge siden. Under parolen, nordmenn først, vil han ta fra arbeidere som har vært i Norge som har bidradd på en fantastisk måte til å få bygd skoler, barnehager, eldrehjem, gårdsbruk osv.  deres sosiale rettigheter. Begrunnelsen er bare at de ikke er norsk!!

«Flommen» av utenlandske trygdemottakere består per i dag av om lag 1300 arbeidstakere. Å fjerne rettighetne vil være problematisk av to grunner. For det første opphever Norge fra 1. mai Norge overgangsreglene i EØS-avtalen om fri flyt av arbeidskraft. Lundteigen må dermed få med seg EU og EØS-landene på å fjerne regelen som sikrer trygdeytelser etter seks måneders arbeid i et land. For det andre er en innstramming slik Lundteigen foreslår, etisk problematisk. Vi må være villig til å dele. Også når kaka blir mindre.

Heine Vestvik Nilsen fra Venstre og Europabevegelsen, svarer på en fantastisk måte i Dagbladet i dag. Det er helt åpenbart at Lundteigen og Sp viser fram sine brune kanter og flørter med velgere som helst ser at Norge stenger sine grenser. Men slik blir det kanskje med en nei-mann i et politisk parti viss utenrikspolitiske visjon stopper på Svinesund?

4 kommentarer

Filed under Økonomi, EU, Innvandring, Sosialpolitikk, Venstre

4 responses to “Lundteigen – et gufs fra fortiden

  1. Moralsk opprørte venstrefolk skal en lytte til. Men det er nok mest interessant når deres utbrudd bygger på korrekte saksopplysninger. Jeg har ikke hørt Lundteigen si det som han her blir tillagt.

  2. T

    Er det så galt å tenke nordmenn først?

    Vi er jo nordmenn og norske statsborgere? Har vi ikke et spesielt ansvar for hverandre, eller bør vi straks utvide den norske statens ansvar til å gjelde alle i hele verden?

    Jeg kjenner ingen, hverken venstrefolk eller SVere som i dag donerer bort alle pengene sine til fattige i Afrika. Hvorfor ikke, har dere ikke et ansvar overfor dem like mye som polakkene? For afrikanerene står det jo om livet. Trenger dere venstrefolk biler og tv? Er din tv mer verdt enn et afrikansk barn?

    Eller er det slik at Venstrefolk i bunn og grunn er seg selv nærmest og at deres raushet kun gjelder andres skattepenger?

    For meg er det enklere. I likhet med 99,9% av verdens befolkning så mener jeg at jeg har et spesielt ansvar for min families velferd, min slekt, mitt lokalsamfunn og min nasjon. Derfor er jeg villig til å betale 39% skatt for å fø gamle mennesker i Tromsø, mens jeg ikke er villig til å betale 39% skatt i uhjelp.

    Før min holdning blir brukt som et eksempel på norsk rasisme/nazisme/egoisme/kapitalisme/osv så tenk litt over hvordan det er i alle land utenfor vesten. De landene har store forskjeller på egne innbyggeres økonomi, men du ser aldri at de rike eller middelklassen der blakker seg på å hjelpe de fattige. Hvorfor ikke?

    Altruisme er en nydelig drøm, men i virkelighetens verden tar en vare på sine egne først og fremst, FORDI INGEN ANDRE VIL GJØRE DET. Den dagen Norge blir utarmet vil ikke vi få uhjelp av Saudi Arabia.

  3. Jonas

    For det første mener jeg at man har et sosialt ansvar for sine medmennesker. Det gjør vi ved at vi har en velferdsstat i Norge og vi gir bistand.

    Men ift. øst-europeerne, så er dette mennesker som har betalt skatt og sosiale avgifter i Norge. De har jobbet her i over et år. Gjør din plikt, krev din rett sier et gammelt ordtak. Det er det disse menneskene har gjort. Det skulle bare mangle at de ikke også hadde rett på sosiale ytelser når de har arbeidet og betalt skatt. Eller hva?

  4. Vil du at Venstre skal falle under sperregrensen? FRP har gjordt jobben for mange partier.

Legg igjen en kommentar

