Er fransk skole bedre enn den norske?

rouen1I dag hadde jeg gleden av å stille opp for fivai, som administrer alle de statlige tilbudene (UWX og lycée) som norsk ungdom kan velge på videregående. Vi deltok på en utdanningsmesse i Tromsø for å få ungdom til å velge lycée-tilbudet.

Jeg bodde selv i Rouen fra 2001 til 2004 og tok mitt artium (baccalauréat francais) der. Noe jeg aldri har angret på. Det fikk meg imidlertid til å tenke på hvor forskjellig det norske og franske skolesystemet er. Det franske er betydelig mer «faktaorientert», mens det norske systemet er mer «kreativt». I tillegg har de fleste franske lærerene bare et fag de underviser i og har studert det 6-7 år på universitetet. Det er status å være lærer på lycée i Frankrike. Det gjør det slik at det franske systemet belønner arbeid mye mer enn i Norge. Du kan pugge deg til viktige datoer og årstall, men det er vanskeligere å lære seg å analysere en gitt situasjon eller å lære seg å skrive godt. I norsk skole er det ofte slik at de som jobber og får gode karakterer skal helst ikke ha jobbet for det (!).

På den andre siden er det franske systemet vanvittig rigid. Det spilte egentlig ingen rolle hvor bra oppgave man skrev, dersom man ikke fulgte metoden (la méthode).

Min konklusjon ligger vel at det er noe bra i begge systemene og en kombinasjon av det franske og det norske systemet er en bedre skole. De to viktigste tingene Norge kan lære av Frankrike er lærere med mer kunnskap og en verdtsettelse av hardt arbeid.

Hva tror du? Er den norske skolen bedre enn den franske?

7 kommentarer

Lagret under Utdanning

7 Svar til “Er fransk skole bedre enn den norske?

  1. Jeg tror en god kombinasjon hadde vært knall :) Hender ofte jeg savner det franske skolesystemets disiplin, og det at arbeid faktisk ble verdsatt. Samtidig tror jeg fremmedspråkundervisningen i Frankrike kan bli veldig mye bedre, med mer fokus på muntlig aktivitet og kommunikasjon, fremfor all puggingen og regelfokuset. Gikk du S, ES eller L?

  2. jonasliberal

    Jeg gikk ES. Noe som interessant nok ble litt «sett ned på» av franske lærere…. Er nok enig med deg at fremmedspråksundervisningen i Frankrike kunne vært mye bedre. På den andre siden så er det min påstand at amerikanske filmer og musikk kanskje har vært den viktigste årsaken til at norsk ungdom snakker så godt engelsk.

    problemet i Frankrike ble at regler ble så rigide at de ofte unne stoppe kreativiteten. der er man ihvertfall mye bedre i Norge;)

  3. Gunnar

    Den «kreative» skolen vi har her i Norge ligger det mye godvilje bak, men når ikke helt opp i praksis. Dermed er det en safer bet for en oppegående ungdomsskoleelev i Norge å dra til Frankrike eller lignende systemer for å få et «skikkelig fundament».

    Når det er sagt, er jeg veldig enig i dette brilljante TED-foredraget: http://www.ted.com/index.php/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

  4. Jeg er helt enig med deg i det at media har masse å si for språktilegnelsen her i Norge. Videre tror jeg også det har litt å si at vi kommer fra et land med to skriftspråk og 250 ulike dialekter – vi er vant til å høre språklige variasjoner, og jeg tror det kan være med på å gjøre det lettere for oss nordmenn å tilegne oss språk.

    Norsk er dessuten et veldig enkelt språk, rent grammatisk sett. Mange franskmenn vegrer seg for fremmedspråk fordi de sliter med å lære sitt eget språk. Men det blir kanskje en litt annen diskusjon enn den du legger opp til i innlegget :)

    (Men jeg blir alltid litt oppgitt når mennesker som ikke har et forhold til Frankrike legger ut om hvor arrogante franskmenn er, og at de nekter å lære seg engelsk fordi de mener fransk er ‘bedre’, etc. Jeg tror det er så mye mer nyansert enn det)

  5. jonasliberal

    Utrolig bra video, Gunnar!

  6. b

    Det er åpenbart at hardt arbeid ikke verdsettes nok i norsk skole. Det er for lite disiplin også, slik at elevene fra ung alder ikke lærer seg de gode arbeidsmetodene. Her har norsk skole en lang vei å gå, så jeg gir deg for det poenget, Jonas.

Legg igjen en kommentar

