Tragisk ytringsfrihetspris

declaration_of_human_rightsDagbladet melder at Nina Karin Monsen er tildelt Fritt Ords ytringsfrihetspris. Høyre-politiker, André Oktay Dahl, reagerer fordi Nina Karin Monsen har brukt årevis på å trakassere homofile. — Jeg respekterer tildelingen, for det er ytringsfrihet i Norge. Men hvis jeg hadde foreslått Erik Gjems-Onstad eller Vigrid til prisen, vil jeg tippe at det ble månelyst. De er også politisk ukorrekte, sier stortingsrepresentanten til NTB.

Monsen har også skrevet om prostituerte og mener de burde skamme seg over seg selv og sitt yrke. Den prostituerte er ikke et offer, men et selvskadende individ som ønsker letttjente penger. Prostitusjon er ikke et yrke, men en måte å nedverdige seg selv og sine kunder på. Hvis vi skal få bort kjøp og salg av sex, må både prostituerte og horekunder få terapi og hjelp.

Nina Karin Monsen kaller den nye ekteskapsloven for en demonisk lov med mål å forvrenge våre sanseinntrykk og livsforståelse.

Jeg synes det er uklokt og trist at Fritt Ord gir henne ytringsfrihet. Hun er overhode ingen god talsperson for ytringsfriheten. Hun har selvsagt rett til å mene hva hun mene, men hun legger ikke opp til gode og rasjonelle debatter. Det eneste hun bidrar med er middelalderske moralske holdninger ovenfor de som ikke lever et A4-liv i et gammeldags ekteskap og moraliserer ovenfor svake kvinner.

Hvis noen hadde fortjent ytringsfrihetsprisen burde det vært noen av de som har kjempet mot regjeringens forslag om innskrenkning av blasfemiparagrafen eller muslismke kvinner som har kjempet for friheten til å bære hijab i politiet eller for den saks skyld Sara Azmeh Rasmussen som brente hijab 8.mars (selv om jeg synes det er unødvendig er det ihvertfall en ytring som er modig).

10 kommentarer

Filed under Ytringsfrihet

10 responses to “Tragisk ytringsfrihetspris

  1. Thomas

    Så ytringsfrihet er greit så lenge ytringene stemmer overens med dine holdninger? Det er nettopp fordi Monsen tør å gå på tvers av det politisk korrekte at hun får prisen. Det er hele poenget med den! Du har åpenbart ikke skjønt det. Det koster ikke noen en kalori å mene at alle bør få gå med hijab.

  2. Jeg synes det er fint at Monsen får denne prisen. Jeg er langt fra enig med henne i alt (f.eks dette om prostituerte for å nevne noe), men hun har markert seg som en dyktig og reflektert debattant i saken om ny ekteskapslov.

    Fakta er jo at den nye loven strider mot FNs barnekonvensjon som sier at man bør sørge for at barn skal vokse opp med sine biologiske foreldre så langt det er mulig. Forskjellen på partnerskapsloven (som jeg har vært/er for) og den gamle ekteskapsloven, handlet først og fremst om én ting: Det som har med barn å gjøre.

    Mange barn lever ypperlig selv om de bare har en forelder eller om de ikke vokser opp med sine biologiske. Men vi bør ikke dermed med vilje sørge for at flere barn blir farløse. Jeg tror faktisk det kan bli noen søksmål mot staten om ikke altfor mange år.

  3. indiancowboy

    Sondre Olsen, jeg vet ikke om du har lest noe særlig av det fru Monsen har skrevet om homofile, Mette Marit etc. Men felles for det meste av det hun skriver er at det oser av hat, nedlatenhet, forakt etc. Hun er ikke en reflektert debattant og en skam for filosofitittelen. Det dreier seg ikke om at jeg er uenig med henne i synet på ekteskapsloven. Hvis man skulle gi en pris til en som er politisk ukorrekt på det området, så ville det være mye bedre å gi den til Espen Ottosen, som har skrevet mange artikler og vært i flere debatter om ekteskapsloven. Jeg er helt uenig i hans konklusjoner, men han er ikke full av fordømmelser og forakt. Han har en saklig tone og står for meningene sine selv om han også får mye motbør.

  4. Jeg kan faktisk forstå at Monsen kan virke til å være litt ukoselig… Selv må jeg innrømme å ha opplevd henne litt arrogant i det hun skriver, selv om jeg likevel har vært enig i det meste hun har skrevet.

    Om Fritt Ord-prisen hadde gått til Espen Ottosen ville jeg nok skreket høyere «Hurra!». Han er kanskje mitt største forbilde i debatt-Norge. Jeg har aldri truffet han, men han virker som en kjernekar som også ser ut til å respektere og beundre sine debattmotstandere.

  5. jovotekst

    Jeg vil ikke akkurat si at Nina Karin Monsen er en debattant som pleier å holde seg til saken og fakta på en god måte. Her kan dere lese litt om hva noen iNordenfolk mener om henne:
    http://inorden.org/?p=3416

  6. Jepp, hun er en ekstremt dårlig, rørete og hatefull debattant, og denne prisen er en skam. Men Jonas: Har ikke Nina Karin Monsen vært med på å utarbeide Venstres prinsipprogram? Er ikke det uklokt og trist?

  7. Jonas

    Ruben: For å utfordre Venstre ble hun spilt inn til komitéen. Etter et par møter ble det klart at Monsen ikke var helt på samme bølgelengden som resten av komitéen, og hun var sykemeldt under resten av arbeidet.

    Venstre har politisk ikke blitt påvirket av Monsen. Jeg er stolt over at Venstre var med å sikre flertall for både en ny felles ekteskapslov og for assistert befruktning for lesbiske.

    Her er vår prinsippielle holdning i prinsipprogrammet:

    Liberalismens mål er enkeltmenneskets frihet. Venstre vil utvide den enkeltes mulighet til å ha makten i eget liv – uavhengig av kjønn, livssituasjon og bakgrunn. Vi hviler først når friheten gjelder overalt, for alle.

  8. Tilbaketråkk: Kim Friele « KVINNEKONGER

  9. Man må klare å skille mellom hva man er enig i og hva man mener fortjener en ytringsfrihetspris.

    Når jeg synes at det er en tabbe av Fritt Ord å gi Monsen denne prisen, er det ikke fordi hun er negativ til felles ekteskapslov eller fordi hun ikke liker Mette-Marit. Det er fordi hun velger en sjikanerende form når hun uttrykker meningene sine. (For eksempel det med å si at kronprinsen har valgt partner «på nederste hylle».)

    Det finnes nok av mennesker i Norge som klarer å uttrykke avvikende meninger uten samtidig å bli sjikanerende – en av dem burde ha fått prisen.

  10. Tilbaketråkk: Kim Friele |

Legg igjen en kommentar