Spotify gir musikk til folket!

applausiFor noen dager blogget jeg om Spotify og sa at jeg gjerne ville prøve det. Jeg må bare innrømme at jeg digger Spotify. Tjenesten gjør at man kan streame all musikk gratis (mot å høre noen reklamesnutter eller betale 9,99 pund i måneden for å slippe å høre reklamen). Som et supplement til å ha mye musikkfiler liggende rundt omkring på forskjellige maskiner, ipoder osv. Gir Spotify deg muligheten til å ha (nesten) all musikk tilgjengelig overalt. Utfordringen er selvsagt at alt må streames og man må ha internett. Nå tar SV etter Venstre og vil vurdere fildelingsproblematikken.

På lørdag hadde Unge Venstre landsstyrefest i Bergen, hvor det ble brukt en del tid på å finne musikk (noe som sansynligvis skyldes at vi spilte fra min ipod, og jeg ikke har så fryktelig mye festmusikk). Hvis vi kunne spilt fra en maskin med Spotify, hadde vi sluppet å spille de 3 ABBA-sangene mine over og over igjen. Noe jeg tror de fleste festdeltakerne ville vært rimelig godt fornøyd med;)

I dag har jeg hørt mye på debutalbumet til Tom Waits, Closing Time. Jeg burde selvsagt ha hørt det før, men det er virkelig et herlig album (som mange andre Tom Waits-album). I går hørte jeg noen glimrende live-opptak med Jackson Browne og Neil Young.  I forigårs hørte jeg en svensk versjon av Waits-låta, «Downtown Train (Tåget som går in till stan)», spilt på svensk av Moneybrother. Utrolig morsomt!

Spotify gir kultur til folket og bidrar til å oppfylle Bowie-profetien; «Music, itself, is going to become like running water or electricity…”

8 kommentarer

Filed under Informasjonssamfunnet, Kultur

8 responses to “Spotify gir musikk til folket!

  1. Prøv å spille Beatles eller Pink Floyd.

    Et stort problem for dem som ønsker å lage tilsvarende tjenester er at man er avhengig av lisens fra hver enkelt rettighetshaver, noe som i praksis er svært vanskelig. Det vil alltid være noen rettighetshavere som ikke ønsker sin musikk på nettet.

    Det som trengs er en ordning med tvangslisens som gjør at Spotify og liknende tjenester kan tilby all musikk mot at de betaler for det, også musikk der de ikke har eksplisitt lisens fra rettighetshavere. Samme ordning som for musikk på radio med andre ord.

    Med en slik enkel endring, samt teknologisk utvikling som gjør at nett om ikke lenge vil være tilgjengelig stort sett overalt, tror jeg hele debatten rundt fildeling og betaling for musikk vil være irrelevant om få år.

  2. Du kan forresten lage en spotify-link i Spotify som du kan bruke i bloggen din. Vi andre kan da høre musikken direkte ved å trykke på linken.

  3. jonasliberal

    Enig med dine innvendinger ift. Spotify (spesielt siden jeg er veldig glad i både Beatles og Pink Floyd;)

    Tror også det kan være en veldig god idé med en tvangslisensordning kombinert med enda raskere nett og mobilversjon av programmer som Spotify.

    Hvordan lager jeg en slik link?

  4. Spørsmål er kvifor Venstre og SV vil laga ei offentlig ordning når marknaden, omsider, lagar gode løysingar på eiga hand?

  5. jonasliberal

    Svein Willassen tar jo opp noen av de relevante innvendingene mot Spotify. F.eks. at man ikke har tilgang på all musikk. Hva mener f.eks. du om tanken bak en tvangslisensordning?

  6. Høyreklikk på en låt, trykk «Copy Spotify URI». Da får du en link som identifiserer låten som andre kan bruke for å få den frem.

    Feks hører jeg akkurat nå på dette:

    spotify:track:4GnTMpN6tBJr2kityCdVT3

  7. Tilbaketråkk: Tidenes dans - men med litt ettertanke «

Legg igjen en kommentar

